Hoe zit het met de privacy bij connected cars?

Connected cars en privacy

Voertuigdata

Veel nieuwe auto’s zijn ‘connected’. Deze auto’s zijn verbonden met het internet en (soms) met hun omgeving. De registratie gaat via diverse systemen zoals een on-board computer, een CAN-bus (Controller Area Network) of een data-link-connector. Hiermee kan zo’n beetje alles wat meetbaar is, worden geregistreerd en vervolgens ook worden gedeeld met bijvoorbeeld de producent of de garage. Denk aan voertuiginformatie zoals:

  • gereden kilometers;
  • benzine-, olie- en koelvloeistofverbruik;
  • kilometerstand;
  • onderhoud.

Daar is niets mis mee, maar sommige voertuigdata kan worden gekoppeld aan de berijder/eigenaar van de auto, zoals:

  • gereden routes;
  • laatste 100 parkeerplaatsen;
  • snelheid, rij- en remgedrag;
  • contactgegevens uit adressenbestand (als je telefoon is verbonden met de auto).

Persoonsgegevens

Bij laatstgenoemde informatie is er al snel sprake van persoonsgegevens. In dat geval is de privacywetgeving van toepassing. Op dat gebied gaat er over een jaar wat veranderen. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ook wel bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR), wordt dan van kracht. Zie meer daarover in deze blog van Sander Goldman.

Niet alleen producenten maar ook andere bedrijven in de automotive zoals leasemaatschappijen, dealers en onderhoudsbedrijven zullen zich dus eens te meer moeten (gaan) afvragen welke voertuigdata zij allemaal registreren en of zij daarmee voldoen aan de (komende) regelgeving.

Tips

Volgens sommige berichten worden veel van de voertuiggegevens niet gebruikt (zie link). In dat geval is het raadzaam om de data niet te verzamelen, dat voorkomt discussie.

Onder de naam “My car, my data” wordt in diverse landen het initiatief genomen om als auto-eigenaar zeggenschap te krijgen over de voertuigdata. Meer daarover, zie deze link naar de anwb.

Auteur: Roeland Jaarsma

 

Lees ook